Tørking av urter

Vi har en bitteliten urtehage i skråningen ved siden av huset. Der vokser det gressløk, rosmarin, oregano, kryptimian, peppermynte, sitronmelisse og kruspersille. Gressløken har vi allerede høstet to ganger denne sommeren, og håper på en tredje (klipp den helt ned når den blomstrer, så spretter den opp igjen). Vi rekker sjelden å bruke opp oregano, peppermynte og sitronmelisse før sesongen er over, så i år tenkte jeg at jeg skulle tørke dem.

Jeg fant en oppskrift i bloggen «Lenes oppskrifter» og fulgte den med noen modifikasjoner. Etter å ha knepet av alle bladene, la jeg dem på et bakepapir. Det er lurt å fordele bladene godt utover, slik at de blir liggende i ett lag, da går tørkingen fortere. Deretter satte jeg ovnen på 40 grader (ikke varmluft!), la bakepapiret med urtene på en rist og satte den i ovnen. Det tok ca 4-5 timer før urtene var ferdig tørket. Vær forsiktig når du samler urtene i beholdere – spesielt peppermyntebladene er det lurt at holder seg mest mulig hele (mindre søl i teen). Oppbevares mørkt.

Dette innlegget ble publisert i hagen. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

