Egners kvinner

Min datter har i en alder av tre år inngående kjennskap til tre klassikere av Torbjørn Egner. Det startet med Karius og Baktus, så fulgte Dyrene i Hakkebakkeskogen og for tiden er det Folk og røvere i Kardemomme by som gjelder. Vi måtte komme helt til Kardemomme by før jeg innså at det er noe essensielt som mangler i Egners fortellinger. Kvinnene! Hvor er kvinnene?

Brødrene Karius og Baktus bor i munnen til Jens. Han går til en mannlig tannlege. Hovedpersonene i Hakkebakkeskogen er Mikkel Rev, Klatremus Lillemann, Bamsefar og Brumlemann (her burde det jo ringe en bjelle bare ved å se navnene). I Kardemomme by møter vi tre mannlige røvere, mannlige butikkeiere i alle varianter og politimester Bastian. Jeg tror til og med løven er av hankjønn.

Men dog. Rett skal være rett. Kvinnene er med. La meg presentere dem:

Moren til Jens. Maser om at Jens skal pusse tennene sine. Vi ser henne aldri. Karius og Baktus roper: «Ikke gjør som mora di sier!» (mora di er ei ku).

Bjørnemor (mamma til Brumlemann og kone til Bamsefar). Vasker tøy og Brumlemann. Er generelt engstelig og lite handlekraftig når Brumlemann blir røvet. I teateroppsetningen (anno 2008) hadde de gjort en liten vri; da satt Bamsefar og strikket. Men det var fremdeles Bjørnemor som vasket tøy.

Bestemor Skogmus. Lett skrullete skogsmus som redder seg selv ved ren og skjær flaks når Petter Pinnsvin prøver å spise henne.

Stabbursmusa. Blir lurt av Mikkel Rev til å gi ham den største skinkesteika i stabburet. Søt og naiv.

Kamomilla (bor sammen med tante Sofie). Lydig pikebarn som må sitte inne og øve piano når alle de andre skal på Kardemommefesten. Blir reddet av Tommy og Tobias (merk: hankjønn), slik at hun likevel får være med.

Fru Bastian (kona til politimester Bastian). Følger sin mann og har kun et par flate replikker om hvor fint det er at røverne har blitt ordentlige folk med ordentlige jobber.

Tante Sofie. Sjefskjerring. Her skal det vaskes og ryddes i det uendelige. Hun er streng og snerpete og veldig lite koselig. Ingen i byen liker henne. Selvfølgelig gifter hun seg med en av røverne, og det er den eneste gangen i hele boken at hun er avbildet smilende.

Var det noen som sa noe om rollemodeller? Kvinnelige forbilder? Jeg tror ikke det. Foreløpig er min datter så liten at det er henne rivende likegyldig om hun er gutt eller jente når hun leker. Men det varer vel toppen et par år til. I Dyreparken i Kristiansand selger de Tante Sofie-kostymer. Grøss og gru. Hva er alternativet når karnevalstiden kommer i februar? Prinsessekjoler?

Egner må balanseres. Derfor leser vi om Pippi, (Karsten og) Petra, Pulverheksa og Lillesøster. Og når Filippa sier at hun gleder seg til hun blir stor gutt, så hun kan spille fotball på fotballbanen nedenfor huset vårt, sier jeg så rolig jeg bare kan: «Jenter kan også spille fotball, Filippa. Det norske jentelaget er faktisk bedre enn guttene. Du kan få til alt du vil. Ikke fordi du er jente, men fordi du er deg.»

Dette innlegget ble publisert i bøker. Bokmerk permalenken.

7 svar til Egners kvinner

  1. Avil sier:

    Medvitne foreldre er det finaste eg veit.

  2. Jakob sier:

    Jeg sitter med en fersk katalog fra Samlaget om årets barne- og ungdomsbøker. Oppløftende lesning. Og jeg tror vi trygt kan arkivere Egner nå.

  3. Bente sier:

    Avil: Takk! Vi prøver🙂

    Jakob: Det var gode nyheter!

  4. ylvalia sier:

    Godt innlegg i debatten som ble aktuell i dag. Og med en litt mer saklig tilnærming tror jeg du får fram budskapet mye bedre.

  5. Bente sier:

    Hei! Takk for hyggelig kommentar. Innlegget var vel ment å være akkurat så saklig som det er (eller ikke er), publisert her hos meg, og ikke som et ledd i en debatt. Når tilfeldighetene ville det slik at innlegget ble aktuelt igjen, over tre år etter publisering, så det får stå som det er – skrevet i en annen kontekst.

  6. ylvalia sier:

    Oi, nå leste jeg hva jeg hadde skrevet. Det jeg mente å si var altså at ditt innlegg var mye mer saklig enn det innlegget som trigget debatten her om dagen. Og at det var bra. Det var visst lett å lese som om jeg mente akkurat det motsatte. Ingen skal komme her og påstå at kommunikasjon er enkelt!

  7. Bente sier:

    Aha! Ja, kommunikasjon er kompliserte greier🙂 Takk for at du tok deg tid til å oppklare!

Legg igjen en kommentar

