Det grønne biblioteket

Forleden var vi på utflukt til hovedbiblioteket i Oslo sentrum. To voksne, en fireåring og en baby. Planen var å låne noen lydbøker til fireåringen, som sluker et par av dem i uka. Det var lenge siden jeg hadde vært på biblioteket. De siste årene har vi egentlig vært der mest i forbindelse med teateroppsetning for barn. Nå slo det meg at lokalene var gammeldagse, nedslitt og med noen pc-er stablet opp i et hjørne, som liksom for å moderere det litt forfalne førsteinntrykket.

Vi begynte å lete gjennom hylleradene. For dét skal biblioteket jammen ha; bøker har de! Og dyktige bibliotekarer! Vi fant det vi lette etter, og mer til. Og da vi kom til kassa, var det jammen gratis. Da slo det meg hvor fantastisk og miljøvennlig dette tilbudet egentlig er. Ingen kommersielle baktanker, og et system basert på tillit og gjenbruk. Kan det bli stort bedre?!

Oslo skal få nytt hovedbibliotek, etter planen i 2017. Du og jeg kan være med å påvirke hvordan det skal bli. Det skjer på bloggen Nye Deichman. Jeg ønsker meg et barnevennlig bibliotek, med et godt utvalg av både ny og gammel barnelitteratur. Gjerne en hyggelig kafé og kulturelle tilbud for store og små. Det bør være mulig å sette seg i et hjørne å studere helt i fred, og det bør være områder for samtaler. Det hadde vært kult om jeg kunne laste ned e-bøker, podcast-er og musikk. Og selvfølgelig ønsker jeg meg all verdens aviser. Hvis jeg i tillegg kan få hjelp og veiledning av dyktige bibliotekarer, skal jeg virkelig ikke be om mer.


Foto: Nye Munch og Deichman

Dette innlegget ble publisert i bøker. Bokmerk permalenken.

3 svar til Det grønne biblioteket

  1. Inger-Lise sier:

    Så fint det nye bibliotket ser ut til å bli. Det skal bli spennende!!🙂
    (Bare synd det er så maaange år til 2017.. Men innen 2017, tipper jeg vi synes tiden har flydd av sted.. uff..)
    Ja, en sykkeltur i marka hadde vært gøy!! Må bare finne sykkelformen først..😉
    Håper dåpen gikk bra i helgen! Dere hadde i hvertfall strålende flott vær på den store dagen!🙂
    KLEM

  2. Gøril W. Smiseth sier:

    Ååååå! Så enig!

    Godt å se bloggaktivitet igjen🙂

  3. Bente sier:

    Tenk – om sju år har småjentene våre begynt på skolen, og vi kan ta dem med til et flunkende nytt bibliotek🙂

Legg igjen en kommentar

