Hverdagsveggis – om å strekke seg litt lenger

Han: «Jeg vet ikke hva det er. Noe med konsistensen, kanskje?»
Jeg (litt sur): «Det er bare ting du liker oppi: mais, egg, mel, koriander…»
Han: «Det smaker uansett vondt. Jeg klarer ikke spise det.»
Jeg (sur): «Fint at jeg brukte halve dagen på å lage maiskaker da…»

Denne lille samtalen gjentar seg med jevne mellomrom ved middagsbordet vårt. Etter en del år med samme mann, kan jeg egentlig forutsi når de oppstår. Det er som oftest når jeg har prøvd meg på en ny vegetaroppskrift.

I en god stund nå har vi etterstrebet å spise mer grønnsaker og mindre kjøtt. Det er (minst) tre gode grunner til det: hensynet til miljøet, helsa og lommeboka. Det har forøvrig vært så som så med innsatsen, og stort sett har vi bare fått til én grønnsaksmiddag i uka. Denne mannen inspirerte meg nylig til å ville gjøre mer:

I dag starter vi derfor prosjekt «Hverdagsveggis» her i heimen, og målet er fem kjøttfrie middager i uka (foreløpig inkludert fisk). Hver mandag kommer jeg til å dele vår ukesmeny med dere her på bloggen, og én gang i uken vil gjesteblogger Gøril komme med sine grønne gourmettips under vignetten «Gourmetveggis». Jeg utfordrer mine kjære lesere til å bli med på ferden mot et grønnere kosthold, og jeg håper på flere samtaler av denne typen:

Han: «Å, quich! Så deilig! Har du laget salat også?»
Jeg (litt blid): «Ja! Men quich-en er uten kjøtt, altså…»
Han: «Det går bra. Dette er jo godt samtidig som jeg blir mett!»
Jeg (veldig blid): «Fint! Da spiser vi da.»

Dette innlegget ble publisert i hverdagsveggis. Bokmerk permalenken.

3 svar til Hverdagsveggis – om å strekke seg litt lenger

  1. Christian Steel sier:

    Prisverdig initativ! Lykke til – til Jan Henrik også!

    Mange gode foredrag på TED. Anbefaler denne, litt i samme gate:

    Christian

  2. Bente sier:

    Takk for tipset! Ja, jeg tror nok Jan Henrik kommer til å bli litt kjøttsulten😉 Men vi spiser kjøtt i helgene, altså! Og da smaker det ekstra godt!

  3. Tilbaketråkk: Påminnelse: prosjekt hverdagsveggis | Grønne tanker

Legg igjen en kommentar

