På vikende front

Denne uka har prosjekt hverdagsveggis vært utsatt for sterkt indre og ytre press. Kjøttkravet fra enkelte familiemedlemmer er knallhardt, og Aslak Sira Myhra stemplet oss som «de nye dommedagsprofetene» i en kronikk i Dagbladet på tirsdag. Jeg kommer tilbake til det. Først til de indre anliggender.

Det skjedde mens vi var i ferd med å innta nok en veggismiddag. Storefrøkna, som strengt tatt er fritatt fra prosjekt hverdagsveggis, men som denne dagen skulle spise det samme som oss, startet ballet:

Frøkna: Jeg har egentlig lyst på kjøttdeig.
Jeg (uten å veksle blikk med mannen): Ja, men i dag har vi dette til middag. Jeg tror du liker det. Se, det er ost på toppen!
Mannen (veldig korrekt): Det er i alle fall viktig at du smaker.

Så spiste vi. Det smakte helt greit.

Mannen: Det er godt, og jeg blir mett, men…
Jeg (litt aggressiv): Men, hva da?
Mannen: Det er ikke kjøtt.
Jeg (resignert): Nei, det er ikke det.
Mannen (med håp i stemmen): Har du ikke litt lyst på kjøtt en gang?

Jo. Jeg innrømmer det. Jeg har lyst på kjøtt. Veldig lyst på kjøtt. Gjerne en blodig biff eller en saftig hamburger. Jeg innrømmer til og med at vi muligens har gått for hardt ut, og at vi må justere ned målet om antall veggismiddager i uka fra fem til fire.

Altså er det nok av interne utfordringer å ta tak i. Så kommer Aslak Sira Myhre på banen, og mener at miljøbevegelsens innsats ikke tjener til stort annet enn «en følelse av å være bærere av en innsikt i livet, en moralsk karakter og en godhet som de andre mangler.» Han om det.

Alt i alt en tøff uke. Men det skal mer til for å knekke denne dama. Og den som gir seg er en dritt. Prosjekt hverdagsveggis består. Men først må jeg bare ha litt kjøtt.

Dette innlegget ble publisert i hverdagsveggis. Bokmerk permalenken.

3 svar til På vikende front

  1. Hågen sier:

    Det er derfor vi bare kaller det «deltidsveggis», vi ville ikke gå for hardt ut. Hele greia er jo å være litt pragmatisk.🙂 Men stå på, du er forbildet!

  2. Bente sier:

    Vel, vel. Det hadde jo ikke vært noe gøy hvis det var lett, heller😉

  3. Tilbaketråkk: Påminnelse: prosjekt hverdagsveggis | Grønne tanker

Legg igjen en kommentar

