Gourmetveggis: Lykken er høsten!

Endelig er høsten her! Høsten er den desidert beste årstiden: klar og kjølig luft, ullgensere, skjerf, ny start og ikke minst bugnende natur. Jeg oppdaget her om dagen at jeg blir gjennomført lykkelig av å sylte. Like lykkelig som jeg blir av å gå på tur i skogen og finne små soppskatter strødd utover skogbunnen.  Og like lykkelig som jeg blir når vi kommer hjem og skattene forvandles til de herligste retter.

For noen år siden  fikk jeg servert en fantastisk bakt gnocchirett på en liten restaurant i Italia. Jeg har prøvd å gjenskape den her:

Bakt gnocchi med skogsoppsaus og broccolisalat

Gnocchi

Jeg har hentet oppskriften på gnocchi fra Gausdal og Alfsens Familiekokeboka, som er min favoritt oppskriftskilde for tiden. Der har de noen gode tips til hvordan man kan få gnocchien helt perfekt. Jeg nøyer meg med å gjengi hovedprinsippene:

500 g skrelte mandelpoteter
1-2 eggeplommer
100 g hvetemel
50 g parmesan, revet
muskat
salt og pepper

Kok potetene møre i usaltet vann. Når de er ferdige, heller du av vannet og lar potetene tørke inn litt. Mens de fortsatt er varme, presser du dem gjennom en potetpresse eller sil. La det avkjøle seg litt (og tørke litt til). Tilsett eggeplomme, parmesan og mesteparten av melet. Smak til med muskat, salt og pepper, og reguler konsistensen med melet. Deigen rulles  i passelige strimler, som kuttes opp så man får små baller. Disse has i fosskokende, saltet vann. Når de flyter opp er de ferdige og kan tas opp av vannet.

Skogsoppsaus

Til sausen kan du bruke det du finner av god og smakfull sopp, enten i naturen eller i grønnsaksdisken. I denne oppskriften brukte jeg en kombinasjon av helt vanlig sjampinjong, kantarell, piggsopp, brunskrubb og fåresopp. Fåresoppen ga en god, litt syrlig smak som passet veldig godt, selv om den ikke har vunnet alle soppsankeres smaksgunst.

750 g sopp
½ løk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
1 ss olje
smør
1,5 dl grønnsaksbuljong eller kraft
0,5 – 1 dl fløte
ca 1 ss sherry
frisk persille, grovhakket
50 g parmesan, revet

Forvarm ovnen til 200 grader.

Stek soppen i olje på ganske høy varme til den er tørr og har fin farge.  Til å begynne med reagerer soppen på varmen i pannen med å kvitte seg med alt vannet sitt, og du vil komme forbi dette stadiet. Tilsett løk, hvitløk og en liten klatt smør, sett ned varmen og la det surre seg litt sammen.  Så tilsetter du grønnsaksbuljong og fløte og lar det småkoke i 5-10 minutter, til du får en passelig tyktflytende konsistens. Tilsett sherry og persille.

Sausen helles over gnocchien i en ildfast form. Dekk med revet parmesan, og bak i ovnen i ca 10 minutter.

Serveres med broccolisalat.

Broccolisalat

Også her har jeg hentet inspirasjon fra Familiekokeboka, men dette er min egen sammensetning.

1 broccoli i buketter
3 ss hasselnøtter
2 vårløk
2 ss olivenolje
1 ts sherryeddik
salt og pepper

Kok broccolien i lettsaltet vann. Pass på at den ikke koker for lenge. Avkjøl. Rist hasselnøttene i en tørr, varm panne i noen minutter. Avkjøl, og gni litt mellom fingrene så det verste skallet faller av. Kutt vårløk i skiver. Bland alle ingrediensene sammen i en salatbolle. Lag en dressing av olivenolje og sherryeddik, og smak til med salt og pepper. Ha dressingen over salaten rett før servering.

Bon apétit!

Dette innlegget ble publisert i gourmetveggis. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

