Gourmetveggis: En matsnobbs innrømmelser

Etter flere år som matvrak har jeg innsett at jeg nok kan oppfattes som en matsnobb. Jeg tar meg i å starte setninger med ”Å, men det er veldig enkelt…”, for så å starte på en altfor rask, komplisert og lang beskrivelse av en eller annen yndlingsoppskrift. Jeg oppdager at jeg forsøker å unngå å spise på restaurant, fordi jeg synes jeg lager minst like god mat selv. Jeg har trøfler i skapet, og jeg er blitt avhengig av å ha minst tre olivenoljer med ulik kvalitet…

Men egentlig er jeg en antimatsnobb. Noen ganger får jeg kjempelyst på Grandiosa eller McDonalds. Jeg synes fiskeboller med karri er fantastisk, og får stadig vekk lyst på maten på veikroer (akkurat den lysten tror jeg er en levning fra barndommen, da veikromat var noe spennende og fullstendig uoppnåelig). For noen ganger har man lyst på noe godt og mettende, ikke fancy. Noen ganger får man for eksempel lyst på taco. Denne fantastiske oppfinnelsen med uklar opprinnelse som engang var eksotisk, men som nå har dumpet langt ned i mathierarkiet. Og jeg må innrømme: taco er noe av det beste jeg vet!

Denne vegetarchilien funker kjempegodt som erstatning for kjøtt i taco, og er også veldig god som en gryterett i seg selv. Oppskriften er stor, nok til 6-8 sultne personer, og egner seg godt til å fryses. På bildet er den servert med rømme, guacamole, tomatsalsa og nachos.

Chili sin carne

2 ss olivenolje
1 stor løk, hakket
4 hvitløksfedd, hakket
2 gulrøtter, hakket
2 selleristenger
6 laurbærblad
½ ts malt kanel
¾ ts knuste, tørkede rød chili
1 ts salt
1-2 ss chilipulver (kommer an på hvor tøff og sterk du er…)
1 ts malt spisskummen
½ ts tørket oregano
1 ss eddik
1 liten boks tomatpuré
7,5 dl vann
1 boks hakkede tomater
1 grønn paprika, hakket
1 ½ squash, hakket
1 boks mais
5 dl sopp, hakket
1 boks røde bønner

Varm oljen i en stor kjele. Tilsett løk og og hvitløk og stek på middels varme til løken er myk, ca 5 minutter. Tilsett gulrøtter og selleri og stek videre i 2 minutter. Tilsett laurbærblad, kanel, chili, salt chilipulver, spisskummen og oregano, og stek videre i 5 minutter. Rør av og til.

Rør inn eddik, tomatpuré, vann, tomater, paprika, squash og mais. La småkoke uten lokk i 1 time.

Tilsett bønner og sopp og småkok videre i en ½ time til. Om chilien blir for tykk, kan du tilsette mer vann.

Kilder: vegetaropskrifter.com, Planet Green

Dette innlegget ble publisert i gourmetveggis. Bokmerk permalenken.

6 svar til Gourmetveggis: En matsnobbs innrømmelser

  1. Marte sier:

    Veldig gøy med bloggen din, Bente! Takk for bra middagstips. Spinatlasagnen er testet – veldig god både varm og kald.
    Matsnobberi – he,he…litt truffet;-). Chilli sin carne på tacovis anbefales.
    Og så artig med fotografene som reiser rundt og tar bilder av folk, tror jeg må snakke med mannen min om det.
    Så tøff du er, og veldig fin med pannelugg.
    Ønsker dere en god kveld!

  2. Bente sier:

    Hei Marte! Så hyggelig at du la igjen en kommentar🙂 Fotografene kommer antageligvis 1. og 2. juni neste år, så det er bare å henge seg på!

  3. marianne sier:

    Jeg husker første gangen jeg spiste taco, det var i bursdagen til Åsmund. På det tidspunktet visste jeg ikke at jeg var vegetarianer, jeg var bare en merkelig person som ikke ville spise kjøttdeig. Jeg fylte hele tacoen med ost og konkluderte med at det var en vond matrett. Heldigvis prøvde jeg igjen noen år senere og fant ut at det var andre ting enn ost man kunne fylle taco med selv om man ikke spiste kjøtt. Quorns «vegetardeig» funker også veldig bra, stekes med vanlig tacokrydder, tar ca to minutter, perfekt hvis man vil være ennå mindre matsnobb en dag og ikke har tid til å lage chili sin carne. Jeg har derimot veldig god tid i dag og tror jeg skal bli inspirert av gourmetveggisen. Takk for inspirasjon🙂

  4. Bente sier:

    @Marianne: Så hyggelig at vi kunne bidra med litt inspirasjon🙂 Taco er godt, både med og uten kjøtt! Men selvfølgelig ikke bare med ost😉

  5. Gøril sier:

    Alltid en glede å inspirere tilbake😉

  6. Tilbaketråkk: Hverdagsveggis: meny uke 39 | Grønne tanker

Legg igjen en kommentar

