It’s a jungle out there – handle it!

Karianne aka Mammadamen har startet en liten kampanje mot reklame for barn på kino. Hun har oppfordret andre til å dele sine tanker om denne typen reklame. Jeg er ikke vanskelig å be.

Vi har gått på kino med storefrøkna fra hun var rundt tre år. Det har vært veldig populært, og en hyggelig aktivitet for oss alle sammen. Men flere ganger har vi opplevd at det sendes voksenreklame i forkant av filmen. Med voksenreklame mener jeg reklame for produkter som ikke er av interesse for barn. Jeg husker spesielt en reklame for Oslo City. En dame skriker sint mot publikum og i sakte film vises det glimt av bilder som til sammen danner en historie om utroskap. Det er leppestiftmerker på en skjortekrage («hvorfor er det blod der, mamma?»), noen kaster en vase i veggen («hvorfor kastet de den?») og den sinte damen er veldig, veldig sint («jeg liker ikke den damen, mamma»).

Dette er mye mer problematisk for meg enn reklame rettet mot barn. Barnereklame snakker barnas språk og appellerer til deres verden. Det er voksenreklamen som er voldsom og uforståelig.

Dessuten mener jeg faktisk at barnereklamen kan ha en funksjon. Ved å snakke om det vi ser kan vi lære barna våre om påvirkning og kritisk sans, om alt man kan ha lyst på, men som man ikke trenger, og eventuelt om gleden av å ønske seg noe. Helt fra de er små, og lenge før kinoalder, lever barna våre i en jungel av merkevarer og produktplassering. Det er vår oppgave å lære dem å navigere i den jungelen.

For å oppsummere: Reklame på kino er greit nok, så lenge vi snakker med våre barn om at man ikke ukritisk skal ta imot. Voksenreklame som sendes i forkant av barnefilmer er virkelig ikke greit, og jeg kan ikke skjønne at det er lov heller.

Dette innlegget ble publisert i barn. Bokmerk permalenken.

3 svar til It’s a jungle out there – handle it!

  1. Mammadamen sier:

    Hei Bente,

    jeg forstår hva du mener, og synes du har et poeng. Men jeg mener at kinoreklamen før filmer for de yngste barn bør helt bort. Og aller helst før alle barnefilmer. De fleste reklamefilmene vi så da vi var på kino sist var rettet mot voksne, men det var også noen som jeg definitivt opplevde at hadde barn som målgruppe. Og det er faktisk ikke lov å vise reklame som er laget for målgruppen barn i Norge. Uansett tenker jeg at barn skal få slippe dette. De gleder seg til å se film og så skal de gjennom reklame først. Mange små barn har det vanskelig nok med å sitte rolig gjennom filmen. Og så er det med påvirkningen selvfølgelig. Barna påvirkes så lett. Hvorfor kan vi ikke få ha noen reklamefri soner? Vi betaler jo for forestillingen. I den digitale verden er det ofte slik at betaler man slipper man reklame. Ja, du vet jo hva jeg mener:-) Men dette ble litt til … Tusen takk for lenking, forresten.

    Håper du har en fin kveld! Karianne:-)

  2. Bente sier:

    Hei!

    Takk for kommentaren🙂 Det er ikke ulovlig å vise reklame med barn som målgruppe, men det er «forbudt å ta med i reklame direkte oppfordringer til barn om å kjøpe annonserte produkter eller overtale foreldre eller andre voksne om å kjøpe de annonserte produktene til dem» (Markedsføringsloven). Så kan det jo selvfølgelig diskuteres hvor grensen går…

    Jeg støtter deg uansett på at barn må få slippe å se voksenreklame på kino. Jeg skulle forsåvidt ønske at de slapp all reklame, men det toget tror jeg har gått. Det finnes knapt en reklamefri sone i dag. Skogen kanskje, men der er jo Stormberg…

  3. Tilbaketråkk: 2010 ifølge statistikken, og litt om det nye året | Grønne tanker

Legg igjen en kommentar

