Inspirasjon på en onsdag – del 7

En av mine store inspirasjonskilder er arkitekten og kunstneren Antoni Gaudí (1852-1926). Da vi besøkte Barcelona i 2007 dro jeg med meg storefrøkna og mannen til utallige bygninger og monumenter signert Gaudí. Storefrøkna var bare ti måneder og vi planla utfluktene slik at hun kunne sove sitte i mei tai-en mens vi beundret arkitektur. Det var en stor opplevelse!


Jeg synes det er fantastisk hvordan farger, figurer og elementer fra naturen stables sammen til å bli de merkeligste bygninger. Og mosaikk! Jeg gikk berserk med kameraet og tok nærbilder av alt vi så.


Jeg tror ikke jeg kan velge en favoritt, men Park Güell kommer høyt opp på listen. Med bueganger, små hus, et område med mosaikkbenker (sukk) med utsikt over byen, romantiske paviljonger og magiske figurer.


Eller La Sagrada Familia, kirken som Gaudí påbegynte i 1882 og som man fremdeles regner med å bruke 20-25 år på å ferdigstille.


Eller Casa Batlló, en bygård nesten helt fri for rette linjer!


Nei, jeg kan ikke velge en favoritt. Og jeg kjenner at jeg må tilbake til Barcelona igjen. Gaudí roper på meg.

Tidligere artikler i serien “Inspirasjon på en onsdag”:
Inspirasjon på en onsdag – del 6
Inspirasjon på en onsdag – del 5
Inspirasjon på en onsdag – del 4
Inspirasjon på en onsdag – del 3
Inspirasjon på en onsdag – del 2
Input på en onsdag

Dette innlegget ble publisert i historier, inspirasjon på en onsdag, reise. Bokmerk permalenken.

2 svar til Inspirasjon på en onsdag – del 7

  1. Tilbaketråkk: American Inspiration part 1 | Grønne tanker

  2. Tilbaketråkk: Fire fine lekeplasser – for barn og voksne | Grønne tanker

Legg igjen en kommentar

