En utfordring og pay it forward

«Pay it forward begins with doing a favor for another person ~ without any expectation of being paid back. Indeed one would request that the recipient of that favor do the same for someone else. The unconditional favors can be large or small. As 12-year-old Trevor observes: it doesn’t have to be a big thing. It can just seem that way, depending on whom you do it for.» Pay it forward foundation

I dag har denne unge damen bursdag. Det er fint. Og det blir jo til at jeg tenker litt, på hvor jeg er i livet, på hvem jeg har blitt og hvor jeg skal. Jeg har to vakre barn og en veldig fin mann. Gode venner og nær familie. Jeg har jo alt jeg trenger.

Ok, jeg innrømmer at jeg drømmer om en avansert symaskin, men sånn bortsett fra det, har jeg virkelig alt jeg trenger.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle bruke denne dagen til å la dere hjelpe meg å gjøre noe fint for andre. Utfordringen går altså til dere, kjære lesere! For hver av dere som legger igjen en kommentar på dette innlegget, gir jeg 40,- til Care Norge for deres arbeid med sultkatastrofen på Afrikas horn.

Så litt om pay it forward. Tenk om alle dere som nå legger igjen en kommentar her på bloggen (for jeg håper jo at det blir mange, dog ikke så mange at jeg blir ruinert) ser på det som at jeg gjør dere en tjeneste. Din kommentar blir til penger som blir til et større beløp som går til et godt formål. Jeg ber ikke om annen gjengjeldelse enn at du gjør noen andre en tjeneste. Ikke nødvendigvis akkurat nå eller i morgen, men en dag. Pay it forward.

Høres ikke det fint ut? Er dere med?

Oppdatering 20.08.11: For en flott respons, både her og på FB! Jeg setter strek for å legge inn nye kommentarer i morgen kveld, så det er fremdeles mulig å bli med. Kom igjen!

Oppdatering 22.08.11: Da endte vi på 13 innlegg, når jeg tar med Anders som bare kommenterte på FB. Det vil si at jeg overfører 520,- til Care Norge. Takk til dere alle! Og husk: pay it forward!

Dette innlegget ble publisert i engasjement. Bokmerk permalenken.

16 svar til En utfordring og pay it forward

  1. Martha sier:

    For et fint bursdagsønske, Bente! Håper det ikke ruinerer deg helt. Jeg vet ikke helt hvilken tjeneste jeg skal gjøre for noen enda – for jeg må jo gjøre noe som noen virkelig ønsker, og ikke prakke på de barenvakt når de ikke trenger det, eller lignende. Men jeg lover deg at en god anledning til å hjelpe noen vil dukke opp snart – og da skal jeg ikke være i tvil om at jeg skal trå til. God bursdag! Martha

  2. Tord sier:

    Bra tiltak, Bente! Det er jo noe vi alle burde gjøre hver eneste dag – en tjeneste for andre altså, uten å forvente noe tilbake.

  3. Nancy Sand sier:

    God idé, Bente! Jeg er med! Og du har allerede gjort meg en tjeneste til, for jeg skal prøve ostekake-oppskriften din til helgen!
    Og så skal jeg tenke på min tjeneste videre.
    Fortsatt god bursdag!

  4. Heidi sier:

    Det var en veldig fin tanke! Gratulerer med dagen🙂

  5. Eva C. Langsjøen sier:

    For en fantastisk person du er som kommer opp med en så hjertegod ide. Gratulerer med dagen.

  6. Ellen sier:

    Nok et flott innlegg fra den enestående Bente! Til lykke med dagen🙂 Håper det blir en flott dag og at du får den etterlengtede symaskinen. Det var litt av et vidunder!
    Her i huset har vi nå etter din oppfordring donert 100,- fra oss hver.

  7. Magne sier:

    Veldig bra innlegg. Gratulerer med dagen🙂

  8. Gøril sier:

    I’m in! Noen som trenger en tjeneste eller mange (føler jeg har en del å pay forward!!)

  9. fanget sier:

    Jeg synes du skulle onske deg at du, din mann og dine barn ,eventulet andre i ditt selskap skal alle staa i ring, krysse hendene og holde hverandre og sammen synge en sang som betyr noe for dere, fellesskap er det beste i livet. Sammen med dem man elsker saa gaar livet som en dans. Lykke til Dagen….,

  10. Dette var det finaste bursdagsinnlegget eg har lest. Flott at du ikkje berre let det vere med tanken, men faktisk gjer noko konkret for andre på denne smarte måten! Eg er med, og trur eg veit kven eg vil hjelpa:)

    Og gratulerer med overstått forresten! Klem:)

  11. Mammadamen sier:

    Så utrolig flott at du gjør dette! Det er inspirerende! Og gratulerer med dagen , forresten. Håper du hadde en super dag i går!

    Klem Karianne:-)

  12. smileull sier:

    Å! Det var et veldig, veldig fint bursdagsønske.🙂 Jeg vil gjerne være med, jeg leste innlegget ditt i går men fikk ikke til å kommentere fra mobilen. Men tenkte på det senere på dagen, og nå har jeg avtalt å gjøre en gammel bekjent en tjeneste! Så selv om det ikke er gjennomført er det altså planlagt takket være deg😀 Og de lysestakene du kommenterte hos meg er kjøpt brukt, så jeg aner ikke produsent, dessverre! Det står ikke noe på dem. Men de er i teak (eller tilsvarende) og typiske sekstitallslysestaker. Enig i at de er veldig fine!🙂

  13. Bente sier:

    Martha: Foreløpig er jeg ikke ruinert, men takk for omtanken! Det er forresten lenge siden jeg følte at noen «prakket på» oss en barnevakt, og kjenner jeg småbarnsforeldre rett, er du nok på trygg grunn der😉

    Tord: Det har du helt rett i!

    Nancy: Lykke til med ostekakebaking!

    Heidi: Takk!

    Eva:❤

    Ellen: Flott, Ellen! Og du, jeg tror faktisk det ordner seg med den symaskinen🙂

    Magne: Takk, Magne!

    Gøril: Er det ikke sånn at man i perioder føler at man får mye, og så er det andre perioder hvor man har mye å gi? Og i det lange løp går det opp i opp?🙂

    Turid: "Sammen med dem man elsker går livet som en dans…" Det har du jammen rett i!

    Røsslyng: Takk! Kanskje jeg får vite hvem du har hjulpet en gang?

    Mammadamen: Takk, du! Synes ofte jeg finner mye fin inspirasjon inne hos deg også🙂

    Smileull: Å, nå ble jeg nysgjerrig på hva du skal hjelpe til med!

  14. Inger-Lise sier:

    Kjæreste gode snille Bente!
    Først av alt GRATULERER med dagen som var. Håper du hadde en fin dag med din fine familie.🙂
    Vi har vært «offline» en liten uke, ellers skulle jeg selvsagt blitt med på din pay it forward. For et utrolig godt tiltak. Men selvom jeg ikke rakk det, skal jeg likevel ta utfordringen. Jeg skal gi noe videre! Takk for oppfordringen!🙂
    En liten og forsinket bursdagsKLEM til deg.

  15. hildegunni sier:

    For et utrolig fint initiativ som jeg ikke så før i dag og dermed ble for sen til – men da kan jeg jo gi penger selv. Takk, Bente!

  16. Bente sier:

    Inger-Lise: Takk for koselig hilsen🙂 Flott at du tar utfordringen!

    Hildegunn: Gjør det, Hildegunn!

Legg igjen en kommentar

