Om flaks, uflaks og hester

Jeg har en greie med hester. De har båret meg fra jeg var en usikker tiåring i stallen på Stovner, til jeg lekte tøff cowboy på de amerikanske steppene. De har tatt meg gjennom skog, over fjell og rundt og rundt i manesjen på rideskolen. Uten å trekke det altfor hestehvisker-langt, vil jeg påstå at jeg har en forståelse med hester. På hesteryggen opplever jeg å være i flyt – den lykkefølelsen man får når man er fullstendig oppslukt og engasjert i det man holder på med.

Men så har jeg også opplevd å bli kastet av. Én gang i full galopp, én gang i trav. Jeg har stupt over et hinder mens hesten ble stående igjen på den andre siden. Opp igjen, har jeg tenkt. Sånn kan det gå, og det var jo min feil også.

Men sist gang var det ikke min feil. Storefrøkna var ett år, vi var på tur med hest og kjerre. Så løp hesten løpsk. Ned en skråning. Jeg rakk å tenke to tanker. Den ene var at jeg måtte passe på hodet til storefrøkna. Den andre var en erkjennelse av at jeg ikke klarte å passe på andre barn enn mitt eget.

Det gikk nogenlunde fint. En oppskaket storefrøken, som jo var ganske liten da. En mamma med brukket ben. Etterpå tenkte jeg at nå – nå var flaksen min brukt opp. Jeg var ferdig med hester.

Jeg har vært på hesteryggen siden, riktignok i veldig kontrollerte former, og det føltes bra. Og så tenker jeg, det er jo ikke sånn at man har én pose med flaks og én med uflaks? Og når den ene går tom, så får man automatisk av den andre? Kanskje hesten og jeg ikke er helt ferdige med hverandre likevel?

For jeg har fremdeles en greie med hester.

Dette innlegget ble publisert i historier. Bokmerk permalenken.

4 svar til Om flaks, uflaks og hester

  1. Randi sier:

    Jeg ser helst at du bare klapper dem, jeg!
    mamma

  2. Bente sier:

    Mamma❤

  3. Gøril sier:

    Mens jeg ikke kan gjøre annet enn å heie på hesteryggen! En tur oppå en dag, kanskje?!

  4. Bente sier:

    Jeg er med! Bare ikke si noe til mamma😉

Legg igjen en kommentar

