Påminnelse: prosjekt hverdagsveggis

I fjor på disse tider startet vi prosjekt hverdagsveggis her i heimen. Målet var fem kjøttfrie middager i uka. I starten av hver uke delte jeg ukesmenyen vår her på bloggen, og selv om vi støtte på utfordringer underveis, kom vi godt i mål. Jeg fikk til og med eksperthjelp under vignetten Gourmetveggis.

Ett år etter synes jeg det er på sin plass å minne både meg selv og mine lesere på det gode miljøtiltaket det faktisk er å kutte ned på hvor mye kjøtt vi spiser:

  • Mindre kjøtt gir mindre forurensning og reduserte klimagassutslipp. Én kilo storfekjøtt gir 75 ganger høyere klimagassutslipp enn én kilo poteter. Kjøttproduksjon fører til klimagassutslipp fra hugging av skog til beiteland og fôrdyrking, fra drøvtyggere og fra gjødsling. Husdyrnæringen forårsaker globalt 18 prosent av de globale klimautslippene og næringen forbruker mer menneskemat enn den produserer.
  • Mindre kjøtt frigjør jordbruksareal. Vi får langt flere kalorier ut av samme areal med vegetarisk mat. Dermed blir det lettere å skaffe nok mat til hele verdens befolkning i en verden som rammes av klimaendringer, både i dag og i framtiden.
  • Kjøttproduksjon er også en betydelig kilde til vannforurensing og vannforbruk. Det går med 16.000 liter vann for å produsere én kilo biff. (Kilde: FIVH)

Hvordan er det hjemme hos deg? Har du et bevisst forhold til hvor mange kjøtt- versus vegetarmiddager dere spiser i løpet av uka?

Kjøttfri mandag finner du gode vegetaroppskrifter. Det gjør du også hos den engelske varianten, Meat Free Mondays.

Dette innlegget ble publisert i engasjement, grønne tips, hverdagsveggis. Bokmerk permalenken.

6 svar til Påminnelse: prosjekt hverdagsveggis

  1. anneolganne sier:

    Jeg er i praksis også hverdagsvegetarianer, og det er sjelden det er kjøtt på menyen hjemme. Har også levd som vegetarianer i perioder, men har landet på å spise kjøtt i blant, som når jeg får det servert borte. Kult at dere har hatt et hverdagsvegetarianerprosjekt gående et år, tipper dere har oppdaget mange gode oppskrifter i løpet av denne tiden🙂

  2. Bente sier:

    Anne Olga: Jeg kan nok ikke si at vi har hatt prosjektet gående et helt år, det varte noen måneder i fjor høst. Men vi gjør fremdeles vårt beste for å begrense kjøttbruken. I «gamle dager», da det bare var meg, var jeg vegetarianer en lengre periode. Nå er det flere å ta hensyn til (og jeg er jo glad for det), så da gjelder det å finne en balanse vi alle kan leve med🙂

  3. Heidi sier:

    Det er litt rart at det ofte krever så mye å spise mer vegetarisk i en familie. Jeg var vegetarianer/veganer en stund, og samboeren min var veldig lite begeistret for maten jeg lagde da, så vi spiste ofte parallelle middager eller så hadde han min middag som tilbehør til sitt kjøtt. Det var ikke så gøy i lengden, men jeg har merket at han liker vegetarmat bedre nå som jeg ikke er veggis … Det blir som regel ikke mer enn to vegetarmiddager i uken hos oss, men jeg regner riktignok fisk som kjøtt.

  4. Bente sier:

    Heidi: Det er jo flere hensyn å ta når man er flere folk (voksne eller barn). Så sånn sett er det jo kanskje ikke så rart at det krever mer å bli enige om en vegetarmeny… Jeg vet jo om de som aldri serverer barna sine kjøtt, sånn at de vokser opp som vegetarianere, og da funker det selvsagt. Men som på alle andre områder her i livet, er jeg tilhenger av en balansegang. Og så synes jeg jo kjøtt er godt da😉

  5. lise sier:

    Så kult – googlet hverdagsveggis og kom hit. Vi har nemlig tenkt det samme som deg og begynt hverdagsveggis.no🙂 Så bra at flere begynner å endre matvanene🙂

  6. Bente sier:

    Hei Lise! Så gøy at du havnet her hos meg🙂 Ja, hverdagsveggis-prosjektet var spennende, men jeg må innrømme at vi har kapitulert… Kanskje oppskriftene deres kan inspirere oss til å gå i gang igjen!

Legg igjen en kommentar

