From New York with Love

I 1969 bodde min mamma i New York. Det var det året da amerikanerne tok sine første skritt på månen, Elvis sang «In the Ghetto» og Richard Nixon var president. På 5th Avenue, side om side med Saks Fifth Avenue og Peck&Peck, lå Bonwit Teller, et fasjonabelt varemagasin. Her fant mamma kjolen som hun hadde på seg da hun feiret 20-års dagen sin i The Metropolitan Opera. Jeg er sikker på at hun var nydelig.

I helgen har storefrøkna feiret femårsdagen sin. 2011 er det året Nord-Afrika gjør opprør mot undertrykkende regimer,  Stella Mwangi synger «Haba, haba» og Jens Stoltenberg følger andefamilier over veien. Jeg har satt saksa i kjolen fra Bonwit Teller. Noen vil kanskje kalle det helligbrøde – jeg kaller det historieformidling og redesign. Femåringen min er nydelig i sin ny-gamle kjole. 40 år gammel, men med et nytt liv i en ny tid.

Ermene er tilpasset fem år gamle armer. I livet har jeg festet to hemper på hver side, og tredd et bånd gjennom. Lengden er kappet med ca 30 cm. Av stoffet som ble til overs sydde jeg et hårbånd. Enkel og fin oppskrift finner du hos Heather Bailey.

Dette innlegget ble publisert i historier, redesign, sysaker. Bokmerk permalenken.

7 svar til From New York with Love

  1. Randi sier:

    Oi, mange gode minner kom tilbake. Jeg følte meg veldig fin i kjolen, men storefrøkna var så flott i den da! Takk, dette syns jeg var stas. mamma

  2. Ellen sier:

    Så fantastisk Bente! Du imponerer til stadighet. Skulle ønske jeg hadde en slik «gave» å gi til Frida. Veldig koselig og fin blogg du har 🙂 Gratulerer med stor jente og overstått bursdag. Ønsker dere en flott sommer 🙂

  3. Kristiane sier:

    For en fantastisk lekker kjole! Både før og etter. Jeg rakk bare å beundre femåringen i et kort glimt på lørdag (det var en viss fart over jentene :)). Hun var nydelig i den. Så flink du er.

  4. Bente sier:

    Takk, dere! Jeg blir så glad for sånne fine kommentarer 🙂

  5. Gøril sier:

    Så nydelig den er, og så fin måte å puste liv i kjolen på! Kreative og gjennomtenkte vennen!

  6. Tilbaketråkk: Smånissene mine | Grønne tanker

  7. Tilbaketråkk: Redesignede kjoler | Grønne tanker

Legg igjen en kommentar